
Emme olleet kuitenkaan nähneet toisiamme muutamaan vuoteen, kunnes nyt otin häneen yhteyttä. Kun kävi ilmi, että molemmat olimme hurahtaneet tietotekniikan hyödyntämiseen kieltenopetuksessa, olikin pakko pitää pieni "palaveri" meillä kotona, joka venyikin yli neljä tuntiseksi sessioksi, jossa kävimme läpi löytämiämme netin eri sovelluksia opetukseen ja omia tekeleitä; Heini S:llä PedaNetissä, Heini V:llä Moodlessa. Olipa muuten mahtavaa tavata kollega, joka on innostunut samoista asioista kun itse olen!
Heini kutsui minut seuraamaan älytaulun ja tietotekniikan käyttöä kieltenopetuksessa ja siihen siis olin tutustumassa tänään. Parolan lukiossa kaikille opiskelijoille annetaan käyttöön omat läppärit koko lukion ajaksi. Kyseessä oli lukion saksan ryhmä ja aiheena pronominaaliadverbit ja verbin rektiot. Tunti alkoi PedaNetissä olevalla sähköisellä sanakokeella, jonka itsekin pääsin tekemään. Sanakoe pisteytti tietenkin itse itsensä, paitsi tietenkin kokonaiset lauseet, jotka opettajan piti tarkistaa itse. Sitten seurasi kielioppia monesta "tuutista"; Prezi-ohjelman avulla, älytaulun ActiveInspire-ohjelmalla tehdyllä tehtävällä, Quizlet-tehtävällä ja myös ihan perinteisin metodein eli taululle kirjoittamalla ja kirjan tehtäviä tekemällä.

Omassa koulussamme älytauluja on vain yksittäisissä luokissa. Omassa luokassani ei älytaulua ole, eikä varmasti ihan lähiaikoina ole tulossakaan. Nyt on vielä toistaiseksi pärjättävä open koneella ja tykillä ja tarvittaessa siirryttävä koko poppoo atk-luokkaan. Mukava juttu on kuitenkin se, että netti on täynnä täysin ilmaisia ohjelmia opetukseen, joita kaikki opettajat voivat hyödyntää. Näitä ohjelmia yritän listata Linkkejä-sivulle. Ei siis menetetä toivoa amitsun opet, vaikka peruskoulussa ja lukiossa varustelutaso ja oppimateriaali on hieman toista luokkaa kuin meillä! Paljon on tehtävissä ilman älytauluakin! Vaikka aika ihana se kieltämättä olisi...
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti