
Mutta viime vuoden aikana tapahtui jokin muutos ajattelussani. Ollessani Kangasalla yläkoulussa töissä sain omin silmin seurata, miten tunnollisesti oppilaat tekivät ruotsin oppikirjasarjojen nettitehtäviä, eikä kukaan marissut tai seikkaillut väärillä sivuilla. Rupesin miettimään, että voisiko se sittenkin toimia myös amiksen puolella. Tietenkään mitään nettitehtäviä amiksen ruotsin kirjoihin ei ole olemassakaan. Hyvä kun löytyisi ajantasaiset oppikirjat kaikille aloille! Ainoa vaihtoehto oli siis alkaa itse ideoimaan tehtäviä verkoon sekä hyödyntää valmista verkkooppimateriaalia, joka on ilmaista ja kaikkien käytössä. Koulussamme on käytössä moodle-oppimisalusta ja ajattelin vihdoin perehtyä sen mahdollisuuksiin ja aloin laatimaan liiketalouden Asiakaspalveluruotsin kurssia lähinnä etäopiskeluun moodleen. Jotenkin se imaisi täysin mukaansa ja nyt sitten jatkoin atto-ruotsin kurssilla.

Suurena tavoitteenani on tehdä moodleen 24 oppitunnin laajuinen kurssi, josta 12 tuntia
olisi kaikille aloille soveltuvaa yleiskielistä, peruskoulun asioita kertaavaa osuutta ja 12 tuntia oman alan kieliopintoja. Eli aika kova urakka edessä, silla eri aloja on yksikössämme yhdeksän! Koulussamme lähiopetusta yhteen opintoviikkoon kuuluu 28 tuntia. Nuo puuttuvat 4 tuntia olin laskenut kurssin alkuun moodleperehdytykseen (2h) ja kurssin loppuun, jossa pidän perinteisen, kirjallisen kokeen sekä palautekeskustelun (2h).
Ajatuksenani on, että kurssia voisivat tehdä opiskelijat, joilta syystä tai toisesta on jäänyt atto-ruotsi aikoinaan kokonaan suorittamatta. Tämä siis mikäli valmiudet itsenäiseen opiskeluun löytyvät opiskelijalta. Vaihtoehtona kurssia voisi moodlen kautta suorittaa esim. erityisopettajan ohjauksessa, jolloin kaikki materiaali olisi helposti aina saatavilla. Lisäksi moodlen sisältöä voisi helposti hyödyntää esim. rästipajoissa. Ja tietenkin atto-ruotsin kursseilla; osa oppitunneista voitaisiin pitää atk-luokassa.
Tätä jälkimmäistä ideaa olen pilotoinut nyt 3. jaksossa logistiikka-alan ryhmän kanssa. Opiskelijat ovat toisen vuoden opiskelijoita ja olemme neljästä viikkotunnista aina kaksi tuntia atk-luokassa, ja oppitunnin ohjelma löytyy moodlesta, jota jokainen tekee itsenäisesti omaan tahtiin. Jaksoa on jäljellä enää muutama viikko ja täytyy sanoa, että kaikki on mennyt niin paljon paremmin, kun olisin ikinä uskaltanut toivoa! Ensimmäinen moodlekerta oli kieltämättä aikamoista sähellystä, kun kirjautuminen ei onnistunut, kuulokkeista ei kuulunut ääniä, pdf-tiedostot ei meinanneet aueta jne. Joku toinen olisi kieltämättä voinut lyödä hanskat tiskiin ekojen tuntien jälkeen... Mutta pari puhelua helpdeskiin ja johan alkoi ongelmat yksi kerrallaan kaikota. Jo kolmannen moodlekerran jälkeen huomasin, että opiskelijat olivat oppineet hienosti navigoimaan moodlessa ja tekemään sujuvasti eri tehtävätyyppejä ja opiskelu oli silminnähden alkanut luistamaan.
Myös opiskelijoiden palaute on ollut pelkästään positiivista, joka on äärettömän suuri tsemppari jatkamaan tätä kokeilua. Kuulemma tietokoneella työskentely voittaa AINA luokkahuoneessa istuskelun. Heh! No samapa tuo minulle, miten niitä tehtäviä tekee, kynän vai näppäimistön avulla, kunhan hommat hoituvat. Kerron myöhemmin vielä tarkemmin, miten ja mitä olen tarkalleenottaen moodleen tehnyt, mutta tässä vähän esimakua tästä projektista. :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti